Het einde van de corona-crisis is in zicht en steeds meer landen gaan over naar code geel. Ik bedoel, code ZON! Na ruim een jaar thuis zitten zijn we wel toe aan wat ontspanning buiten huis. Maar waar let je nou op als je een hotel gaat boeken? Wat is het voordeel van direct bij het hotel zelf boeken? En wat zegt het aantal sterren over de kwaliteit van een hotel? Hotelsterren geeft antwoord op deze vragen.
Eerst even dit. Hotelsterren is een onafhankelijke organisatie die de hotelclassificatie in Nederland uitvoert. Niet elk hotel in Nederland heeft officiële sterren. Waar vindt ik dan hotels die wel door Hotelsterren zijn bezocht? Dit vindt je hier! Voordat je start met het boeken van een hotel, check dus deze website even. Lees de gastbeoordelingen op verschillende websites. En eigenlijk de belangrijkste tip: BOEK DIRECT! Hotels hoeven op deze manier geen commissie te betalen aan een Booking.com of ander boekingswebsites.
Waar je op let bij het boeken van een hotel?
Dit is sterk afhankelijk van jouw wensen. Stel jezelf de vraag: Wat vind ik belangrijk in een hotel? Wat is het doel van mijn reis? Ga je er veel op uit om de omgeving te verkennen of wil je je tijd doorbrengen in en rondom het hotel? Als je het antwoord weet op deze vragen kun je gerichter zoeken.
Wil je rust tijdens je vakantie, boek dan een hotel in een rustige omgeving. Je kan je voorstellen dat wanneer je rust wilt en een hotel hartje centrum Groningen boekt, je misschien niet helemaal de rust krijgt waarop je had gehoopt.
Ga je met het hele gezin naar een hotel is het misschien goed om van te voren te bekijken welke faciliteiten ze hebben voor bijvoorbeeld jonge kinderen. Is er een speeltuin of speelkamer? Allemaal handig om van te voren uit te zoeken.
Parkeren bij een hotel, dit is niet altijd van zelfsprekend. Hotels in de binnensteden beschikken in veel gevallen niet over een parkeergarage. Het is handig om dit weten zodat weet waar je de auto kan parkeren. Daar waar parkeren wel mogelijk is zijn er meestal kosten aan verbonden. Al deze informatie kun je vaak terugvinden op de website van het hotel.
Voor deze zomer is het misschien handig om te checken of er airconditioning in het hotel is. Niet iedereen vindt een airco prettig maar stel dat je precies een week in een hotel verblijft met 35 graden. Onze tip luid dus: check de faciliteiten die jij belangrijk vindt en selecteer daar je hotel op.
Gastbeoordelingen, wat zegt dit over een hotel?
Gastbeoordelingen zijn meningen en tips van gasten die in dit hotel zijn verbleven. De gastbeoordelingen kunnen duidelijkheid geven over wat je kan verwachten in een hotel en hoe eerdere gasten hun verblijf hebben ervaren. Het is wel belangrijk je te realiseren dat deze beoordelingen per definitie subjectief zijn. Hoe goed ze ook onderbouwd zijn, het blijven persoonlijke oordelen waar andere persoonlijke oordelen tegenover staan. Het wil dus niet zeggen dat jij als toekomstige gast van het dit ook zo zal ervaren.
Hotels met een hoog review cijfer vallen in het algemeen in de smaak. Hoe meer beoordelingen een hotel heeft hoe vaker dit hotel is geboekt. Het is dan ook logisch dat een heel nieuw hotel nog heel weinig reviews heeft. Tijdens je vakantie wil je niet voor onverwachte verassingen komen te staan. Het lezen van de reviews kan dan ook helpen bij het boeken van een hotel. Komt 1 onderwerp vaker terug in de review en vindt je dat fijn of juist niet? Dit kan je net wat meer duidelijkheid geven.
De sterren van een hotel
Je zoekt naar hotels op een boekingswebsite, bijna bij elk hotel staan sterren. Maar heb je je wel eens afgevraagd of dit wel klopt? Nee, natuurlijk niet en dat begrijpen wij helemaal. Je gaat ervan uit dat deze informatie correct is. Maar niets is minder waar. Ruim de helft van de hotels in Nederland is aangesloten bij Hotelsterren.
In totaal zijn nu 1121 hotels in het bezit van een geldige sterrenclassificatie. Onze adviseurs zijn bij deze hotels geweest voor voor een hotelclassificatie. Leuk weetje: dit doen zij elke 4 jaar weer opnieuw en dit is dan meestal een andere adviseur.
Hotels wordt op 247 criteria beoordeeld. De beoordeling wordt uitgevoerd door de adviseur van Hotelsterren. Deze is onafhankelijk en transparant. De stijl van een hotel heeft geen invloed op de sterclassificatie. Het gaat om de faciliteiten en services die in het hotel aanwezig zijn. Bijvoorbeeld: er is 24 uur per dag iemand beschikbaar bij de receptie. Of; badjassen en slippers liggen standaard op de kamer. In elke stercategorie zijn andere criteria verplicht. Logisch is dat, alles wat in een 2 sterrenhotel verplicht is, ook aanwezig is bij een 3 sterrenhotel + weer nieuwe verplichtingen. Daarnaast zijn er ook keuzenormen. Deze zijn in geen van de 5 categorieën verplicht maar leveren vaak wel veel punten op. Dit hangt vaak samen met de ruimte die het hotel ter beschikking heeft en het type hotel.
HUP Hotel, een 4 sterren superior hotel in Mierlo heeft bijvoorbeeld heel veel extra faciliteiten zoals een indoor sportcentrum, zwembad en een monkey town!
Ongeldige sterren?
Zijn er dan hotels die sterren gebruiken maar ze eigenlijk niet hebben? Klopt! Kijk vroeger was de hotelclassificatie gewoon een standaard om aan deel te nemen. Het was een verplichting. Sinds 2015 is dit niet meer verplicht. Dit heeft te maken met het vervallen van een aantal wetten. Deze verplichting komt vooralsnog niet snel terug. Het is voor veel hotels niet duidelijk dat zij dan ook geen gebruik kunnen maken van sterren. In 2019 heeft de Reclame Code Commissie aangegeven dat dit valt onder misleiding. Hotels krijgen geen boete maar er ligt wel een dringend advies om altijd eerlijke te zijn over de certificaten die een hotel bezit. Hotelsterren is actief bezig om hotels hierop te attenderen. Er zijn hotels die ook nog het oude bordeaux rode schild hebben hangen van het Bedrijfschap Horeca & Catering. Dit bestaat al ruim 6 jaar niet meer.