
Oslo, 28 april 2025 – Goed nieuws vanuit de Hotelstars Union (HSU): tijdens de negende Algemene Ledenvergadering is Azerbeidzjan unaniem toegelaten als volwaardig lid. Naast deze mooie mijlpaal stond de vergadering in het teken van het economische en strategische belang van hotelsterren als kwaliteitsgarantie én als sterker marketingmiddel.
“Azerbeidzjan heeft laten zien hoe serieus en ambitieus zij het HSU-classificatiesysteem implementeren,” aldus Markus Luthe, voorzitter van Hotelstars Union. “We waarderen hun consequente inzet en zijn verheugd over de verdere geografische uitbreiding van HSU binnen Europa.”
“We zijn ontzettend blij om als volwaardig lid toe te treden tot de Hotelstars Union! Sinds de deelname in 2019 werken wij intensief samen met onze branchevereniging, de State Tourism Agency, de Azerbaijan Tourism Board, Hotelstars Union, en HotellerieSuisse. De deelname schaart ons onder Europa’s topbestemmingen op het gebied van hotelkwaliteit – én blijven we de standaard van gastvrijheid in Azerbeidzjan verder verhogen.”
Markus Luthe, voorzitter van de HSU:
“Dat Azerbeidzjan volwaardig lid wordt, laat het vertrouwen in onze visie op hotelkwaliteit zien. Zoals we vandaag zagen: hotelsterren zijn meer dan nummer of symbool – ze zijn een echte afspraak met onze gasten. Ze staan voor duidelijkheid en betrouwbaarheid. Daarom zijn sterren zo belangrijk als marketingmiddel. Hotelstars Union blijft zich inzetten voor nog meer vertrouwen, duidelijkheid en groei van dit kwaliteitsmerk.”
Sterren geven kracht aan kwaliteit
Een hoogtepunt tijdens de vergadering was een inspirerende presentatie van Michael Hucho, bedrijfsadviseur en verkoopspecialist. Zijn presentatie, ging in op de economische relevantie van zowel subjectieve als objectieve kwaliteit in de hotellerie. Maar ook de nuttige rol van hotelclassificaties en gastbeoordelingen als managementtools.
“Sterren zijn meer dan alleen een plaatje – ze geven gasten een duidelijke en eerlijke belofte van kwaliteit en service, en daarmee een meetbare toewijding aan kwaliteit” aldus Hucho.
Hucho benadrukte dat er een aangetoonde verbinding is tussen duidelijke communicatie over kwaliteit met sterren, gastvrijheid en en het financiële succes van hotels. Strategisch kwaliteitsmanagement op alle contactpunten – voor, tijdens en na de reis – vermindert afhankelijkheid van grote tussen partijen en creëert directe vraag naar het hotel zelf.
“Hotels die laten zien dat ze kwaliteit bieden, vallen op en spelen goed in op de wensen van gasten,” sluit Hucho af.
Over de Hotelstars Union
Onder leiding van HOTREC Hospitality Europe werken de hotelverenigingen uit Armenië, Azerbeidzjan, België, Denemarken, Duitsland, Estland, Georgië, Griekenland, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Zweden, Zwitserland, Slovenië, Tsjechië en Hongarije samen in de Hotelstars Union. Deze organisatie bestaat sinds 2009 en sinds 2021 als vereniging naar Belgisch recht, vanuit Brussel. De HSU geeft een duidelijke classificatie van 1 tot 5 sterren, en biedt zo transparantie, kwaliteit en zekerheid voor gasten en hoteliers in meer dan 22.000 hotels met samen 1,2 miljoen kamers.