Tijdens de Algemene Leden Vergadering in Budapest heeft de Hotelstars Union (HSU) de nieuwe criteria en het puntensysteem voor het toekennen van hotelsterren aangenomen. Deze criteria zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning van alle 21 lidstaten en worden elke vijf jaar herzien om gelijke tred te houden met de veranderende behoeften van gasten en de dynamiek van de markt. Dit zorgt ervoor dat de normen voortdurend worden gemoderniseerd en afgestemd op de huidige eisen van de horecasector en zijn gasten. De vernieuwde criteria zullen van kracht worden vanaf januari 2025.
De Hotelstars Union is de overkoepelende Europese vereniging voor hotelclassificatie, alle leden hanteren dezelfde eisen voor een sterren classificatie.
Een gezamenlijke visie
“We hebben er een jaar keihard aan gewerkt en zijn erin geslaagd om de herziening van de sterrencriteria succesvol af te ronden. Het was een complexe klus om alle leden op één lijn te krijgen. Dat vereiste veel samenwerking, dit is ook meteen de kracht van ons systeem. Door onze bottom-up aanpak is de normering passend voor alle hotels in alle deelnemende landen. Wat bijdraagt aan de erkenning van de normering door zowel gasten als hoteliers,” aldus HSU-president Markus Luthe, die alle deelnemende landen bedankt voor hun waardevolle bijdrage.
Bij het herzien van de criteria voor hotelclassificatie stonden duurzaamheid en personeelsuitdagingen centraal samen met de voortdurende digitalisering en automatisering van de hotelsector. Verouderde criteria zijn uit de normering gehaald, terwijl andere normen zijn samengevoegd om het systeem te vereenvoudigen. Zo is de normering teruggebracht van 247 naar 239 criteria. Voorbeelden van wijzigen zijn de nieuwe aanbevelingen voor het reinigen van matrassen, zodat men kan voldoen aan nieuwe hygiëne-eisen en het verlengt de levensduur van de matrassen. Daarnaast is de eis komen te vervallen om standaard in de kamer een naai- en schoenpoetsset te hebben. Ook is het nu toegestaan om alleen extra beddengoed en handdoeken te verstrekken wanneer de gast erom vraagt. Het gebruik van zelfbedienings-voorzieningen is ook gebruikelijker geworden die de minibar of koelkast op de kamer vervangen. Dit alles in het kader van de duurzaamheid. Bovendien kunnen hotels nu extra punten verdienen door hun ecologische voetafdruk te laten keuren door een erkende organisatie.
Aanpassingen rondom actualiteiten: personeelstekort & digitalisering
Omdat het tekort aan personeel in heel Europa speelt, zijn verplichte openingsuren van de receptie en roomservice verminderd. Digitalisering is ook opgenomen in de nieuwe criteria door volledig geautomatiseerde incheck- en uitcheckdiensten in te voeren, die de bemande receptiediensten kunnen vervangen, dit speelt vooral in de categorieën ‘een ster’ & ’twee sterren’.
Toekomstperspectief ook meegenomen in de norm
“Bij de vernieuwing van de hotelclassificatiecriteria hebben we rekening gehouden met de aanstaande EU-wetgeving inzake verpakkingsafval of greenwashing, maar ook met duurzaamheid als geheel, evenals personeelstekorten en toenemende digitalisering en automatisering als drijvende krachten in de hotelsector. Deze aanpak geeft onze hotels – van één tot vijf sterren – het vertrouwen om deze criteria de komende vijf jaar verder uit te bouwen,” legde Luthe. De HSU leden hebben tot 1 januari 2025 de tijd hebben om de catalogus op nationaal niveau van kracht te laten worden.