Nieuwe norm Hotelsterren

citizenM-hotel-rotterdam

Elke vijf jaar worden de stercriteria met alle deelnemende Europese landen herzien. We kijken of de norm nog up-to-date is, welke criteria zijn achterhaalt en welke criteria zouden meer beloond moeten worden?

Inmiddels is de nieuwe norm bekend en wij lichten hier de grootste veranderingen toe. Vanaf januari 2021 gaat deze norm in Nederland in maar er zijn een aantal landen in Europa die deze norm nu al hanteren. Bekijk goed welke wijzigingen voor jouw hotel gelden.

Receptie

Er zijn steeds meer oplossingen voor de ‘traditionele’ receptie. Zo zie je steeds vaker een self-service-check-in en check-out. De receptie zelf zal gewoon blijven bestaan maar wanneer een hotel de mogelijkheid biedt om zelf in- en uit te checken krijg je daar wel extra punten voor. Belangrijk is dat er personeel aanwezig is die vragen van de hotelgasten kan beantwoorden.
Wat voor de receptie verder is aanpast zijn de openingstijden. Voor 3 sterrenhotels geldt dat de receptie minimaal 10 uur per dag geopend moet zijn, dit houd ook in dat hij bemand is. Dit was voorheen namelijk 14 uur per dag. Naast de openingstijden is de receptie uiteraard 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. De openingstijdens van de receptie voor 4 sterrenhotels blijft ongewijzigd, 16 uur per dag geopend en bemand.

Hygiëne

Het is een van de basisvoorwaarden van de stercriteria: Properheid en perfecte hygiëne zijn essentieel en gelden in alle categorieën als basisvoorwaarde. Hotelsterren let tijdens de classificatie ook goed op de hygiëne in het hotel. Wat in de update is opgenomen is dat iedere deelnemer bij Hotelsterren minimaal 1 keer per jaar de hoofdkussens moet reinigen of vervangen. Dit is een basisvoorwaarden geworden.

Entertainment

We zijn er thuis inmiddels helemaal aan gewend om aan Google Home te vragen wat voor weer het vandaag wordt of om te vragen om je favoriete nummer af te spelen. Steeds meer gasten willen in een hotel ook verder met het kijken van hun favoriete serie of doorgaan met het beluisteren van hun afspeellijst uit Spotify. De nieuwe norm verplicht het aanbieden van geluids- of multimedia-installatie voor entertainment. Dit kan zijn voor geluid of beeld. Het wordt verplicht vanaf de 3 sterrenhotels. Er zijn al hotels die dit aanbieden, zo hebben onze adviseurs gezien dat hele nieuwe hotels natuurlijk ook de nieuwste tv’s hebben aangeschaft. Dan zijn dit vaak smart-tv’s met ingebouwde streamingsdiensten. Er zijn ook hotels die hun tv’s hebben laten updaten met een Chromecast in de tv. Er zijn verschillende ICT bedrijven die deze upgrade of nieuwe tv’s aanbieden voor de hospitality. Naast de tv kun je natuurlijk ook voor een wat makkelijkere optie kiezen zoals een speaker waarop de gast zijn of haar eigen muziek kan laten afspelen.

Telefoon

‘’De hoteltelefoon, wie gebruikt deze nou nog ‘’ krijgen we vaak te horen tijdens classificatiebezoeken. Het blijft een lastig onderwerp omdat natuurlijk bijna alle hotelgasten een mobiele telefoon bezitten. Maar wat als het hotel verschillende services aanbied zoals roomservice of de gast heeft gewoon een vraag aan de receptie. Wil je dan dat de gast met zijn eigen telefoon de receptie moet bellen? En stel dat je een keuzemenu hebt voor externe telefoontjes, dan betekend het voor de gast dat hij eerst het keuzemenu moet doorlopen of in de wacht wordt gezet. Steeds vaker zie je smartphone of tablets op hotelkamers verschijnen. Op deze apparaten kunnen gasten alles vinden over het hotel en soms zit er nog een live chatfunctie in zodat je gemakkelijk kan communiceren met de receptie. In de nieuwe norm is een telefoon / apparaat enkel verplicht voor 5 sterren hotels. 3 en 4 sterrenhotels moeten een dergelijk apparaat op verzoek aanbieden. Uiteraard mag je de huidige telefoon ook gewoon op de kamer laten staan?

Wij adviseurs ziet de telefoon overigens nog wel heel vaak staan. Hoteliers, maar juist ook hotelketens laten de telefoon op de kamer voor de veiligheid van de gast. Tijdens een bezoek spraken wij een hotelier die zelf een vervelende situatie tijdens een verblijf had meegemaakt. Zij was heel blij dat er een vaste telefoon op de kamer stond. Je druk op 9 en je belt naar de receptie. Dit is in een noodsituatie een stuk makkelijker dan je mobiel zoeken en 112 bellen.

Overige updates

  • Kranten hoeven niet meer te worden aangeboden.
  • Een A-Z overzicht van het hotel hoeft enkel nog maar in twee talen te worden gemaakt.
  • Badkamer artikelen zoals wasgel of shampoo mag ook in dispensers worden aangeboden. Ook voor 5 sterren is dit toegestaan.
  • Een aparte verwarming in badkamer is niet meer verplicht voor 4 en 5 sterrenhotels.
  • Een bagagedepot was verplicht vanaf 4 sterren, dit is straks verplicht vanaf 3 sterren.
  • Een hotel met 5 sterren moet beschikken over een restaurant dat 7 dagen per week is geopend

Ben je benieuwd hoe een classificatie bezoek precies in zijn werk gaat? Lees hier alles over de classifcatie.

2020-2025 Hotelstars Criteria

Download hier de volledige norm